Základní princip
V Evropě je v plánu snížení dopadu obalů a obalového odpadu na životní prostředí. Pro všechny členské země EU proto bylo schválena komplexní směrnice 94/62/ES. Směrnice se v zásadě vztahuje na všechny druhy obalů, zodpovědnost je pak na distributorovi baleného zboží, což jsou mimo jiné i internetoví prodejci. Cílem je povzbudit výrobce a distributory, aby vyráběli obaly z recyklovatelného materiálu, pokud jim v tom nic zásadního nebrání. Obal je definován jako vše, co se používá k uložení, ochraně a manipulaci se zbožím při dodávce nebo prezentaci. To zahrnuje prodejní, sekundární přepravní a skladovací obaly, které usnadňují manipulaci s prodejními jednotkami.
O co se konkrétně jedná:
- Směrnice se vztahuje na obalové materiály, které vstupují do zemí EU. Směrnice ukládá těmto zemím povinnost označit každý obal podle druhu materiálu a uvést, jak s ním má být po použití naloženo.
- Obaly musí být vždy označeny recyklačním kódem pro identifikaci použitého materiálu. U našich výrobků z vlnité lepenky je to kód PAP 20, u výrobků z hladké lepenky kód PAP 21. Označení se provádí buď tiskem, nebo perforací pomocí Perfa-Type.
- Možnost recyklace (nakládání po použití) obalu je obvykle vyznačena symbolem tří šipek (tzv. Möbiova smyčka). Vzhledem k tomu, že se v oběhu nalézá mnoho recyklačních symbolů, je třeba respektovat práva na použití obrázků nebo autorská práva. Nařízení ani země EU však blíže nespecifikují, jak musí symbol vypadat. Jediným požadavkem je, že označení musí být jasně viditelné. Nicméně, označení PAP 20 nebo PAP 21 je povinné. Níže uvádíme seznam recyklačních značek, které v Modelu používáme včetně kódů.
Symboly Model
(1) PAP xx je recyklační kód papíru a vlnité lepenky. Čísla 20 až 39 jsou vyhrazena pro papír a lepenku. V současné době se používají tři kódy: PAP 20 – vlnitá lepenka, PAP 21 – jiná lepenka (hladká lepenka), PAP 22 – papír.
Odpovědnost
Avšak, za návrh a použití kódu a symbolu jste odpovědní vy jako zákazník nebo distributor veškerého zboží. V některých zemích se připouští dodatečné označení prostřednictvím dodacích listů, nicméně to se týká pouze balení v rámci obchodních vztahů B2B (business-to-business). V případě B2C (business-to-customer), a zejména u zásilkového obchodu, je nutné výše uvedené značky aplikovat přímo na obal zboží.
Chcete se dozvědět více?
Stáhněte si celý dokument a získejte informace o recyklačních systémech pro jednotlivé země.